dimecres, 29 d’agost del 2007

Pa amb sabor a gasolina

No hem hagut d’esperar massa per poder llegir les primeres notícies que faran que la gent del carrer, la gran opinió, comenci a saber què és realment tot això del biodiesel o biocombustible i les conseqüències que pot tenir en la seva monòtona quotidianitat.

Per començar, la pujada del pa. I és que ja ho diu la més elemental de les lleis del mercat, el preu es fixa segons oferta i demanda. Com que el biodiesel es produeix a partir de cereals, com el blat, i la quantitat/producció de blat ha anat creixent en funció d’una demanda constituïda per consumidors que el diumenge al matí van a comprar una baguette o una de quart; no pas en funció de les necessitats de combustible del parc automobilístic, ens trobem que l’actual oferta és limitada, mentre que la demanda no fa més que pujar. Resultat, puja el preu del blat i, per més inri, el de tots els derivats que es fan a partir d’aquest cereal i també la carn dels animals que s’alimenten amb pinsos. Això fa que fins i tot els pobres desgraciats que no tenim cotxe haguem de pagar més pel nostre menjar gràcies a l’invent del biocombustible. Fantàstic...

Però això no és tot, ni molt menys. Com que ens volen vendre la moto de que això és ecologisme i és més net, etc. els governs ho estan subvencionant per augmentar la producció (també per reduir la seva dependència de certs productors de petroli). A Brasil, per exemple, està molt bé per enriquir uns quants camperols, però promocionar els monocultius no ha estat mai una bona solució. A part que, òbviament, aquests cultius s’han de fer a alguna banda i la selva amazònica té encara més números per a ser desforestada, els monocultius situats a països en desenvolupament històricament no han servit com a font d’alimentació per a la seva població, sinó que s’han destinat a l’exportació. Resultat, la població de Brasil, excepte els camperols, veuran com els preus dels seus productes s’encareixen i els costa encara més accedir a aliments bàsics. Perquè, ja hem direu si no és més rentable i queda millor al PIB ser un gran exportador per al mercat rodat occidental.

S’ha de trobar una alternativa als combustibles fòssils, però una alternativa millor.

1 comentari:

Marc Gil ha dit...

un autocomentari:

Està clar que no seran "uns camperols" els que guanyin, sino que serà alguna gran companyia qui es quedarà amb el benefici d'un negoci lucratiu.